حنيـــــــــن

Thursday, October 12, 2006

شبابيك

















ورا كل شباك حدوته .. والحى مليان شبابيك
والخلق نايمين .. قايمين .. ماشيين .. فى شارع الحواديت
أحلام مكسوره وقلوب بتحلم بفجر جديد
الهم واحد والحزن معشش على البيبان

ورا كل ضحكه تفتح ألف باب قلوب مكسوره بتدور على طبيب
وحزين مستنى لمسه من إيد حبيب
والفجر يطلع ينور وخيوط العمر بتزحف على البيوت
ترسم تجاعيد على وش الجدران

وأنا هاعمل ايه وانت بعيد
بييجى بكره وانت مش بتيجى
بفرح على كل فجر جديد
وبقول أهى فرصه يمكن تجيب فى يوم الفرحه
... بطوى ليل بنهار وبقول

وأنا هاعمل ايه حاضنه أحلامى وبطوى أيامى على فرخ حمام
هايشق العتمه يوم يكبر ويبقى عصايا تسندنى وتهون الايام

وأنا هاعمل ايه ماشى فى طريقى بهش الخوف
وباطوى الليل قبل ما يهزمنى

وأنا هاعمل ايه فى ايدى توب الفرحه ومستنيه الطرحه
راح يجيبها وراجع من سنين طويله
بيعدى بحور وبيدفع مهور

وأنا هايعمل فيا ايه بكره بعد ما سرق منى النهارده

ورا كل شباك حدوته والحى مليان حواديت
والطريق طويل هامشيه لوحدى ولا تقابلنى فى نص الطريق

وأنا هاعمل ايه قافل عليا بابى عينى على كتابى
ونور فى آخر الطريق

وأنا زغروتة فرحه بتنور شباك خالى
لا تعب من الوحده ولا قال وأنا مالى
راضى بكل اللى بيجرى
وبيقول الفرج جاى بكره

وأنا هاعمل ايه و فيه لمبه مطفيه وشقوق كانت فى يوم مستخبيه
ومابقاش فيه ضوء بيدخل يخوف أو ينور أو يدل على طريق

وأنا بخبط على كل شباك بدور على اللى كان هنا وبقى هناك
أخد كل الحواديت علشان يزرعها فى سـمـا بعيــــده
ومحدش بيدلنى على الطريق
الشارع مليان حواديت

8 Comments:

  • تعرفي افتكرت ايه وانا بقرا البوست ده
    كان عمال يرن في ودني فيمنع استرسالي في حواديت الشبابيك دي
    قصيدة للشارع العبقري حنكش
    كل البنات اتجوزت وانا قاعدة جنب امي
    يا هوي اه يا هوي امتى بقى تشبك في كمي
    تصفيق حاد
    وشكرا

    By Blogger كراكيب نـهـى مـحمود, at Thursday, October 12, 2006 1:57:00 AM  

  • كده يا نهى !!!؟
    بقى هو ده اللى طلعتى بيه من كل الشبابيك دى ؟
    حنكش يا نهى !!!؟
    الله يكرمك يا ستى
    :)))

    By Blogger حنيــــــن, at Thursday, October 12, 2006 2:08:00 AM  

  • هههههههههههههههههه
    حلوة موت حنكش و جنب امى دى
    حدوتة

    بس ريحة صلاح جاهين فايحة اوى
    حبك ليه يا حنين مطرطش

    لا بجد بقى
    مش مهم الواحد يدور على الشبابيك اللى يقدر تنفد منها الضلمة لقلبه وحياته
    المهم اكتر بقى انى اعرف اختار الشباك
    او بمعنى اصح ... اعمل لنفسى شباك جوايا يخلى النور يدخل غصن عنى

    تحياتى
    البوست جميل بس يأس

    By Blogger شيمـــــاء, at Thursday, October 12, 2006 3:13:00 AM  

  • ايه يا شيماء ده !!!؟
    مش كفايه نهى ؟
    حبى لجاهين مطرطش !!!؟
    ما شاء الله عليكم حاجه تفرح
    :)))
    انا بس عاوزه اوضح حاجه
    هى مش يأس هى فعلا حزينه لان ده احساسى على شبابيك كتيره مريت عليها ولقيت اصحابها حزانى
    نفسى انور شمعة سعاده فى كل شباك ومحدش يبقى حزين ابدا

    By Blogger حنيــــــن, at Thursday, October 12, 2006 3:28:00 AM  

  • شفتي يا ست حنين هي دي المشكلة انك عاوزة تفتحي شبابيك للناس
    و ناسية ان شباكك لازم يكون هواه بحري
    ممكن تفكري في حنين
    حنين و بس
    على الاقل الفترة الجاية
    و خدي بالك
    هوى شباكك البحري
    بيخلينا كلنا سعدا
    لاننا لامؤاخذة بنتلكك نخليكي سعيدة
    يا اللي بتسعدي الكل و شباكك مقفول

    By Blogger Abo Amr, at Thursday, October 12, 2006 9:28:00 AM  

  • أولا اسمحيلي أجدد إعجابي الشديد باختياراتك لصور مواضيعك
    بقيت باتلهف على موضوع جديد ليكي علشان أشوف الصورة

    الموضوع نفسه مليان مشاعر مهزومة مش عارف ليه
    بس ممكن جدا أتفهم إن الحنين اللى جواكى - واللى بيشع نور ودفء على كل اللى حواليكي - طبيعى فى أوقات اختلاؤه بنفسه يفكر في شباكك انتى

    بس عارفة؟
    شباكك اللى انتى حاطاه فى البروفايل بتاعك جميل جدا
    مفتوح على البحر.. بحري يعنى زى ما أبو عمرو قال...
    مليان تفاؤل ومشاعر جميلة
    وانتى أكيد تستاهليأكتر من كدة

    ساعات بس الواحد من كتر ما نفسه مثلا يدهن الشباك بلون مختلف مش بيحس بالجمال الكتير اللى جواه
    وساعات برضه بنبقى عايزين نغير المنظر اللى الشباك بيطل عليه... أو نحسن فيه... أو نغير بعض الرتوش... ساعتها ما بنبقاش شايفين أد إيه هو أساسا منظر جميل... بننشغل بالتعديلات وننسى الجوهر

    حنين
    صدقينى شباكك جميل
    وبيطل على منظر بديع
    يمكن محتاجة تلمعى الإزاز بس
    أو تلمعى عدسات النضارة :)

    أتمنى لك شباك مفرح
    ومنظر مبهج
    وسعادة دائمة

    By Blogger عمرو إبراهيم, at Friday, October 13, 2006 6:17:00 AM  

  • abo amr
    دايما شباكى مفتوح طول ما أحلى اخوات منورين حياتى وبستمد سعادتى من سعادتهم وفرحهم

    amr ibrahim
    لما ملك التصوير يعجبه صورى يبقى أنا عديت يا بشمهندس
    :)))

    بجد يا أحلى اصدقاء واخوات ليا فى الدنيا انا مش مهزومه ولا حزينه كده

    كل ما فى الامر ان الاجازه اللى انا فيها دلوقتى خلتنى اتوقف شويه واركز اكتر على اللى حواليا
    لقيت قلوب كتير قافله عليها حزنها وماشيه
    وده وجعنى وخلانى فعلا بتمنى اقدر اعمل حاجه للشبابيك دى
    اما شباكى فانا راضيه بيه بأى شكل يكونه بحرى عتمه المهم يكون بيطل على احلى صحبه فى الدنيا

    By Blogger حنيــــــن, at Friday, October 13, 2006 4:50:00 PM  

  • u said enough

    By Blogger Diyaa', at Monday, October 23, 2006 4:36:00 PM  

Post a Comment

<< Home