حنيـــــــــن

Monday, October 02, 2006

بعضٌ منى














مرهَقة أنا منى .. ومن القلب الذى يضمه صدرى
عبثا يحاول أن يحتضنه ولكن كيف وهو يحضن كل الناس

مرهَقَة أنا و مرهِقة فى ذات الوقت

تملك أن تأخذ أجازة لبعض الوقت ... من عملك وحتى من أهلك ولكن منك !!! ؟

ان كنت تعلم فارجوك أخبرنى قبل أن افقدنى

ان كنت قويا أخرجنى من هذا اليم فانا لا أعرف لا أعرف فن العوم

كلمات عديده تطارنى كل اليوم
أتذكره .. أفتقده .. فأراه فى أغنيه

أعبر الشارع .. تأتى سيارة – أراها أنا فقط مسرعه – فيقتحمنى جاهين
زحـام وأبـواق ســيارات مزعجـة
إللى يطـول له رصـيف يبقـى نجا
لـو كـنت جـنبى يـا حـبيبى أنـا
مش كـنت اشـوف إن الحياة مبهجه ؟

أداعب إبنة أخى أقبل يدها أختبئ بداخلها
أستبدل وجهها بتلك الطفلة اليتيمة التى رأيتها بالأمس
أتمزق لأجلها ... أحضن إبنة أخى ... أخفيها فى قلبى

معظم الناس تمضى فى الشوارع
ترى فانوس رمضان .. والمكسرات ... والزينه فى الطرقات
ولا تدمع عيناها
ولا تتحرك مساحات الشجن كسحابة شتاء ثقيله لا تعرف أين ستستقر


فى جلسة عائليه
يفتح نقاش ما ... لا يعجبنى
أفتقد أبى معنا ... أرى ابتسامته ... وأسمع تعليقه الصائب الذى يحسم أى جدال
فتبكى عيناى

كثيرون هم من يمرون على أماكنهم القديمه
ولا تستوقفهم
لماذا أقف أنا تماما وأظل أنظر داخلى أبحث عما مضى
وتغرق الدموع عيونى حينما أفقد طريق قديم
وينخلع قلبى على قصاصة ورق دونت بها بعضا منى ... حينما أفقدها

لماذا أنا مرهِقة ومرهقَة الى هذا الحد
فشلت فى عمل كت لكل ما يرهقنى وبيست فى البحر
"كلمة صديقتى نهى المعتاده"
يئست من الفرار من الذكريات والحنين لكل الأشياء
... مرهقة أنا

3 Comments:

  • هذا قدر أصحاب القلوب الكبيرة الجميلة يا حنين

    مرهق؟ نعم
    ولكنه لذيذ
    وفضلمن الخلاق

    لتتأكدى من ذلك دعينا نفكر فى المقابل
    ماذا لو لم يكن قلبك كبيرا؟
    ماذا لو لم تملكى كل هذه المشاعر الجياشة؟
    ماذا لو؟ ماذا لو؟

    ببساطة لن تكونى ساعتها أنت
    ستكونين شخصا آخر
    عفوا - بلا طعم

    عزيزتى حنين
    انت تملكين قلبا يغبطك عليه الكثيرون
    فلا ترهقى
    فقط قننى عطاءك
    وتذكرى
    لإن لبدنك عليك حقا

    أحييكى على الموضوع
    صباح الخير

    By Blogger عمرو إبراهيم, at Monday, October 02, 2006 8:38:00 AM  

  • اسكن بيوت الفرح اه ممكن
    اسكن بيوت الحزن لا يمكن
    ومستحيل يا حزن راح تسكن

    By Blogger LAMIA MAHMOUD, at Monday, October 02, 2006 10:07:00 AM  

  • عمرو
    ممممم
    هو صعب اوى بس ممكن تحاول تقنن عطاءك
    بس تعمل ايه وانت كل ما تمر على مكان تاخد منه وتشيله فى قلبك ويمر يوم ورا يوم وتلاقى نفسك ماشى بجبال من الذكريات وحنين لاماكن مريت عليها من سنين
    دى ما لهاش حل خالص

    Lamia

    انتى اول صديقه جديده تشارك معانا
    اصل كلهم هنا اصدقائى القدام
    :)
    اهلا بيكى .. انا سعيده جدا باول ضيفه تنورنى
    ومش بس كده .. وكمان بتعلق بمنير
    (F)

    By Blogger حنيــــــن, at Monday, October 02, 2006 12:05:00 PM  

Post a Comment

<< Home